Relatiemeter
Tevredenheidsbeleving in één oogopslag
Waar mensen samen zijn ontstaan conflicten
Wanneer deze zaken binnen uw organisatie echter niet op tijd onderkend en opgelost worden, ontstaan er problemen die van invloed zijn op de samenwerking, werksfeer, prestaties en tevredenheidsbeleving van werknemers.
Op lange termijn heeft dit gevolgen; werknemers blijven sneller thuis, melden zich eerder ziek of gaan ergens anders solliciteren.
Werknemers en klanten tevreden houden
Van het hart naar het hoofd
De Sjomi relatiemeter
Het eerste gevoel, vanuit het hart, raakt bij mensen tijdens het invullen steeds verder op de achtergrond. Het gevoel is ondergeschikt gemaakt aan rationele vragen. Daarnaast is er vaak veel weerstand om uitgebreide formulieren in te vullen en is de respons laag. Een veel gehoorde klacht: “Wat voor zin heeft het om dit in te vullen? We merken er toch niets van.”
Met Sjomi doet u het net andersom en werkt u vanuit het hart naar het hoofd. U vraagt mensen eerst hun gevoel over de relatie of situatie uit te drukken met een cijfer. De beleving staat centraal en is het vertrekpunt waar vanuit gewerkt wordt.
Het grote voordeel hiervan is dat mensen direct hun gevoel kwijt kunnen en inzichtelijk wordt gemaakt hoe mensen een de relatie of situatie waarderen. Met behulp van een aantal concrete vragen wordt vervolgens dit gevoel geobjectiveerd en vertaald in gedrag.
Feelings are facts
Gevoelens zijn sterke krachten en hebben zowel positief als negatief grote invloed op het doen en laten van mensen. Sjomi kan ingezet worden om deze emoties tot uitdrukking te laten komen, maar ook om makkelijker onderscheid te maken tussen beleving en feiten.
Sjomi maakt emoties letterlijk meetbaar en daarmee kunnen ze tot feit worden verheven. Feelings are facts.
De toepassingen van Sjomi
Sjomi kan op diverse manieren ingezet worden. Het kan als instrument gebruikt worden waar het gaat om tevredenheidsbeleving onder medewerkers bij veranderprocessen, kwaliteitsonderzoeken, teamfunctioneren, samenwerking tussen medewerkers en management en relaties tussen klanten en medewerkers.
Daarnaast kunt u Sjomi ook gebruiken om erachter te komen hoe tevreden de klant is over uw bedrijf of organisatie. Het is een doeltreffend instrument tijdens coaching, reïntegratietrajecten en therapiesessies.
Tevens is Sjomi uitstekend te gebruiken bij kinderen en mensen die moeilijk hun gevoel onder woorden kunnen brengen (denk aan mensen met een verstandelijke beperking) omdat zij met behulp van Sjomi op een eenvoudige manier hun gevoel door middel van kleuren of cijfers kunnen uitdrukken.
Sjomi wordt gebruikt door:
-
Alpha en Omega Consult BV, Zeist
-
Splinter Coaching, Velsen-Noord
-
EMDR Kind en Jeugd (traumaverwerking bij kinderen en adolescenten), Amstelveen
-
Sophia Kinderziekenhuis, Rotterdam
-
Orthopedagoge E. Kok, Rotterdam
-
Therapeute A. Wieland, Amersfoort